gototop
30.10.2012 Ďáblovo vňuknutí? (Miloš Keller)    Tisk
Recenze
S Wabi Daňkem se znám léta, potkáváme se na Letné a vždy aspoň stručně pohovoříme. Jeho tvorbu mám rád od dětství a jeho písně znějí u našich oddílových táboráků nepřetržitě od dob, kdy byly novinkami, až dodnes. Líbí se mi moudrost a uvážlivost, která plyne z naprosté většiny jeho písní, včetně těch, které jsou míněny jako „ptákoviny“. Ocenil jsem k tomu v poslední době, že Wabi zůstal výrazově svůj i na projektech „cizích“, kde hostoval (naposledy album Blázinec), nebo na projektech sice svých, ale autorsky cizích (album písní „Skunka“ Jaroše). Ale on Wabi zůstal svůj i na projektu nejnovějším – Wabi a Ďáblovo stádo. Uvidíme, zda po této recenzi nepřejde Wabi na Letné na druhý chodník, až mě uvidí. Jeho kolega František Nedvěd o mě po recenzi jednoho jeho opravdu nepovedeného alba hovoří ošklivě kudy chodí už asi deset let.
Z hlediska zpěvu a výrazu odvedl Wabi standardní práci. Z hlediska muziky a aranží se zúčastnění pokusili odvést dokonce nadstandardní práci, a tak zvolili nestandardní nahrávací prostředí a podmínky (vysvětlují v průvodním slovu). A tady už je malý kámen úrazu – kromě ruchů by tato zvuková podoba mohla vzniknout klidně i ve standardním studiu. Koneckonců, Anetu Langerovou do srubu nedotáhli a nic se očividně nestalo. Nicméně je, spolu s Radůzou, příjemným osvěžením alba, ještě větším, než jsou moderní aranže. Vytknout desce a aranžím po hudební stránce se toho tedy nedá moc – muzikanti hrají, jak se dneska sluší a patří: moderně countryově (ne trampsky) a „tvrdě“, a tak vybrané písničky dostaly sice nezvyklý, ale vcelku slušivý kabátek (pokud tedy nejste tradicionalisti a hudební puristi). Síla Wabiho je pak právě v tom, že těm moderním aranžím v dobrém slova smyslu nepodlehl a dodává tak písním osobitou atmosféru setkání moderny s tradicí.
Velký kámen úrazu ale je, PROČ album vlastně vzniklo. Důvod vzniku sice zúčastnění také popisují na bookletu, ale přijde mi to jako hodně uměle vytvořená story: Ďáblovo stádo rozplétá tajemné příběhy o chtíči, vině a trestu… Kde je proboha chtíč v Samotě nebo v Hudsonskejch šífech? Je to prostě podle mě na téma desky málo. Jedině snad ta vina u Caseyho Jonese by mu dnes vynesla asi ztrátu prémií a přeřazení do dílen.
Situace je to totiž podobná, jako s nedávnými kamelotími ryvolovkami. Jakkoliv Kameloti tvrdili, že vybírali z asi dvouset ryvolovek, vybrali neomylně ty nejzažitější a nejoprděnější. Ty, které existují na desíkách desek a v desítkách verzí. Se kterými nebylo moc práce. A přesně totéž se stalo i na tomto albu. Všechny ty věci jsou k mání v původních a nejméně deseti dalších verzích, vesměs lepších, protože původnějších (pokud jste tradicionalisti a hudební puristi). Proč třeba Wabi ze svého repertoáru nepřispěl třeba Hejkalem, který by kritéria desky splňoval (a splňoval by i kritéria srubu, kde se natáčelo a počasí, při kterém se natáčelo???) a přitom není dosud nikde na CD? Místo toho přispěl Dawsonem a Šífama.
No, pro někoho, kdo o trampské muzice nikdy neslyšel, je to dobrá úvodní lekce do tématu. Vhodné zboží do stojanů s hudbou u benzínových pump. Pochybuji ale, že někdo, kdo má doma původní verze písní (a to bude takřka každý, kdo tuto muziku poslouchá) si dobrovolně pustí verze tyto.

Wabi Daněk - Wabi a Ďáblovo stádo
Wabi Daněk: Wabi a Ďáblovo stádo
Vydavatel: Universal Music
Vydáno: 2012
Hodnocení desky: 5,73/10
Seznam písní: Samota • Blízko Little Big Hornu • Laredo (host: Radůza) • Až ztichnou bílé skály • Mrtvej vlak • A slunce pálí jen • Kdo mi zatlačí oči • Ďáblovo stádo • Hejno vran (host: Radůza) • Dawson • Hudsonské šífy • Casey Jones • Bonus track: Tvůj bílý šátek (host: Aneta Langerová)
Co o albu napsal Petr Klokan Vratný: "Toto CD jsem poslouchal pokaždé s jinými dojmy. Někomu se může toto zpracování klasických písniček jevit jako neúcta k originálu. Já tento problém nemám, důležité je, že písnička žije a toto zpracování určitě jen nevytlouká kapitál laciným přehráním klasik. Nové aranže jsou určitě zajímavé a je slyšet, že vám hrají velmi dobří muzikanti. Jen mi to občas přijde, že některé aranže jsou už poněkud násilné pod heslem "hlavně aby to znělo jinak". Suma sumárum jde ale o zajímavý pohled na známé písně a CD určitě není špatné." (7 bodů)
Více komentářů v hodnocení desek
Hodnotit můžete i vy, stačí se pouze zaregistrovat
 



Sdílet na...
Kam dál?

» Rosa na kolejích (Michal Jupp Konečný)

» Nedělní ráno znělo ve čtvrtek (Tomáš Pohl)

» Ivo Viktorin: Dostat Rosu na kolejích do edičního plánu nebylo jednoduché (Supraphon a.s.)

» Folk na ČT-Art v roce 2017 (Ivo Cicvárek - dramaturg cyklu)

» Jubilejní Táborový oheň (Karel Vidimský - Cimbura)

Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Prosím, opište anti-spamový kód, který je zobrazen v obrázku. Pokud Vás obtěžuje zadávání tohoto kódu, zaregistrujte se a pište komentáře jako přihlášený uživatel.
Pavel Yankee Matějka   |57.67.163.xxx |30.10.2012 09:29:11
A to já si tu desku rád a dobrovolně poslechnu, ačkoli znám a mám původní verze skoro všech písní...ze zvědavosti a pro možnost srovnání.
Pavel Liška   |195.113.8.xxx |30.10.2012 10:41:40
Nic proti cover verzím, ale stejně mám raděj Stín katedrál s Neckářem než s Mukem, ale přej a bude Ti přáno. Wabi Daněk složil své nejlepší písně dávno tomu a od té doby je nikdy nepřekonal a asi už nepřekoná, resp. se jím nepřiblížil. Slova i vině a trestu či chtíči psal kdo ? Je na "rukávovém textU uveden ? Zvukové efekty dělal dobře Artur Šviha a Antoním Jedlička, ale oba si vzal Manitou, Strýčka dokonce na Slavín. Na otázku, proč se deska natočila, je jednoduchá odpověď : pro peníze a aby bylo o čem psát.
Hanka K.  - Hudsonské...   |193.107.254.xxx |30.10.2012 14:09:06
Hudsonské šífy jsou utahané, bez původního rytmu...no prostě neposlouchatelné, téměř jako většina písniček.
Rozumbrada  - eh   |77.78.84.xxx |31.10.2012 16:54:24
Inu drahý Pavle... Pokud by se takovéto desky točily pro peníze. Byly by všichni muzikanti boháči.
Libor Fiedler   |46.253.97.xxx |31.10.2012 17:32:16
Já se připojuju k Yankeemu, taky si rád poslechnu tyhle verze místo těch původních, prostě prastaré opraskané kytary a vokály z 30 let minulého století mě nebaví, i když jsem taky začínal jako "kotlíkář". Ty písničky jsou pro mě tímto znovuobjevené. Navíc je v nich obrovská dávka muzikantského kumštu a to je pro mě taky deviza. A s těma prachama, já je rád zaplatil. Co vy ostatní ?
Petr Merxbauer   |90.180.81.xxx |31.10.2012 22:52:15
Mno - opraskané kytary a vokály z 30.let přicházejí v úvahu pouze u skladby Až ztichnou bílé skály. Jinak byly originály všech uvedených písní natočeny později, už s kvalitním zvukem i provedením.
Ale slyšel jsem pouze Ďáblovo stádo na Country rádiu a smutně jsem konstatoval, že nahrávce Waldemara Matušky s velkým orchestrem se to nepřibližuje ani zdaleka.
davy   |Registered |04.11.2012 22:37:32
Vzpomínám, jak někdejší moji kolegové z kapely prosadili do repertoáru písničku Širý proud a tvrdili, že ji zpívá duo F. Nedvěd-Maršálková. Vůbec neznali tu klasickou verzi v podání Spirituál kvintetu. Takže jsme vlastně hráli nemastnou neslanou "kopii kopie" a nebyl to jen případ Širého proudu. Ono se to pak opakovalo např. s Vlakem půlnočním, který spoustu let po M. Tučném přezpíval Kocman a opět znali jenom tu novější verzi.
Ještě že už tito "znalci coververzí" v naší kapele nepůsobí. Jinak by zanedlouho přišli s nápadem, že zařadíme do repertoáru písničku Blízko Little Big Hornu od Wabiho Daňka.
Předělávka bude vždycky jen předělávkou, ať už lepší nebo horší.
Větší smysl by možná mělo, kdyby různí interpreti s různým hudebním cítěním nahráli na CD autorskou tvorbu Wabiho D. (Vzpomínám např. na skvělou interpretaci písničky Dawson v podání tramp-grassových Pardů z Horního Slavkova, bohužel už je to spousta let a nahrávka určitě neexistuje.) Obrácený postup, použitý na tomto CD, moc nechápu.
Petr Merxbauer   |217.194.164.xxx |05.11.2012 14:16:47
Teď jsem si na facebooku pustil klip k písni Laredo (zpívá Wabi a Radůza) a bohužel se mi taky nelíbí... Verze Spirituál kvintetu se zpěvem Karla Zicha je daleko zajímavější...
Tomáš Pohl   |86.49.38.xxx |06.11.2012 21:25:04
Petře, taky jsem si to pustil. Při zpěvu Karla Zicha běhá mráz po zádech, tady tolik ne.. Myslím, že by bylo lepší nechat to celé zpívat Radůze. Aneta Langervoá udělala z písně, kterou znám i v podání Jardy Štercla (dej mu pánbů nebe) docela zajímavou záležitost. Titulka Rides in the Sky se mi vždy nejlíp líbila v podání Rudolfa Cortéza a taky si vždy představím fenomenální film J. Poláka Nebeští jezdci.
davy   |Registered |07.11.2012 00:02:51
Sólový zpěv jako takový mi nevadil, ale celková aranž je dělaná ve stylu "nekonečně dlouhý monotónní..." no blues zrovna ne. Osvěžujícím prvkem je pouze dobro v závěru, to už asi aranžér usnul a Luboš Novotný toho využil k oživení skladby.
MK   |212.71.132.xxx |04.11.2012 23:29:40
Protože nejsem fejsbůkovým přítelem pana Landštofa, producenta této desky a zřejmě nechuť stát se přáteli bude oboustranná, dovolím si odpovědět na jeho a jeho přátel připomínky, které byly na jeho fejsbůku k mé výšeuvedené recenzi zde. Prosím jeho přátele, aby mu to donesli.
1) To je ale odvaha, připindávat k recenzi na svém fejsbůku, kde budou jen přátelé a přitakávači. Gratuluju. Mohli jsme si tady pěkně pokecat.
2) Bohužel ve všech těch připomínkách nebylo k albu (na rozdíl od mé recenze) ani jedno slovo. Všechny připomínky se točily jako vždy jen kolem mé osoby. Tradiční a obvyklá chyba fanklubů, na kterou jsem (k jejich vzteku) zvyklej. Mohlste jim pane Landštofe aspoń poslat taháky, co maj psát o muzice a jak vyvrátit moje připomínky.
3) Vy sám jste pane Lanštofe urazil jediné možné potenciální kupce desky - totiž kotlíky, pečbuřty a umaštěnce (cituji vaše termíny, aby vaše publikum vědělo, jak je nazýváte). Nebo jste si proboha myslel, že tím oslovíte rockery???
A abych to byl echt já, dám vám jedno umaštěný poučení: Neškodilo by, abyste se dopředu poučil o souvislostech žánru, do kterého se budete zase příště chystat revolučně proniknout. Jinak totiž vypadáte jako producent stejně odborně jako já recenzent.
S pozdravem
M.Keller
fejsbůkový přítel pana Landšto   |85.71.91.xxx |07.11.2012 20:08:18
Pan David na FB urazil pana MK, nikoho dalšího! Pan MK to tentokráte poněkud přehnal! Nechť se raději poučí o souvislostech žánru sám. Jinak nic ve zlém, ale díky recenzím pana MK jsem se dozvěděl o spoustě zajímavých desek
MK   |212.71.132.xxx |10.11.2012 18:16:35
P.L.urazil kotlíky, pečbuřty a umaštěnce a to hned dvakrát (deskou a pak svým vyjádřením). S druhou částí souhlas, od toho recenze jsou.
nepodstatný postřeh   |90.179.188.xxx |20.06.2013 11:29:18
No, z tvé adresné reakce každý snadno pozná, že i když to neříkáš, tak bys vlastně docela rád, kdyby tě chtěl mít DL v přátelích. Ale soudím, že to nemá zapotřebí. Osobně se domnívám, že můžeš bejt rád, že jeho profil vůbec vidíš. Já egoušům tvého typu vystavuju zásadně blokaci úplnou, tudíž můj profil, ani příspěvky jinde, nevidí. Bo neni čas.
Tomáš Pohl   |86.49.38.xxx |06.11.2012 21:02:26
V dnešních Hospodářských novinách je tak oslavná recenze desky, že se David Landštof musí tetelit chválou.
MK   |212.71.132.xxx |10.11.2012 18:15:25
Ano, Hospodářské noviny jsou významnou kapacitou na poli kultury ještě do Stavebníka a Revue výrobců katalyzátorů by to moh někdo procpat
VK  - HN   |195.191.204.xxx |19.11.2012 10:09:32
Ahoj Miloši, jen technická: Hospodářské noviny jsou, asi k Tvému překvapení, opravdu mediální kapacitou na "poli kultury", bych tě citoval. Píší pro ně osobnosti a i kmenová kulturní redakce má několik skvělých jmen, např. Daniela Konráda nebo Ivana Hartmana...
MK   |212.71.132.xxx |21.11.2012 12:07:26
HN čtu desítky let denně a tak přesně vím, které stránky jsou v nich silnější a které slabší.
VK   |195.191.204.xxx |21.11.2012 12:10:21
Tak jistě víš, Miloši, že ta kulturní strana je tam silná.
MK   |212.71.132.xxx |22.11.2012 22:55:31
Se stejnou chutí čtu i ekonomické komentáře zde na Folktajmu
Tony  - Jsem potěšen touto recenzí...   |83.208.90.xxx |20.11.2012 22:04:48
..a píši to bez ironie.
Boko   |217.64.0.xxx |15.04.2013 12:07:14
Toto album je totalni hnus/nevkus (a nema cenu to rikat bez nejakych prikras) srovnatelny se stylem "ev a vasku", kdy "samohrajky" jsou zde nahrazeny kvalitnimi hudebniky. Na rozdil od hitu TV Slagr si vsak toto CD hraje na neco vic nez je, ackoliv realna hodnota toho alba se dostava na vyrobni cenu CD.

Musim priznat, ze se snazim obcasne sledovat autorovu hudebni drahu, ale nemohu si pomoci - uspech z jeho zacatku kariery se stava stale strmejsim padem. Na druhou stranu, pokud to stale nekoho bavi a na koncerty mu lide chodi, tak alespon pro nekoho ma tato tvorba smysl. Pro mne vsak ne.
Jirka   |Registered |13.06.2013 00:59:04
Přiznám se, že Wabiho písně znám pouze z útlého dětství, z trampských táboráků a potlachů, kam jsem s rodiči jezdil a také se přiznám, že mě jeho tvorba nikdy nenadchla. Na základě náhodného přečtení této recenze jsem si toto album pustil (na youtube jsou všechny písně) a zatleskal jsem. Krásný zvuk, citlivé aranže. Z desky číší nadšení pro hudbu a to je myslím poselství desky. Hudba nezná hranice a to myslím Wabi a mnoho lidí, kteří jednou dozrají pochopí, že neexistuje žádná ryzí trampská, country, folková ani rocková hudba, ale koneckonců je jenom hudba. Bránil bych se pouze označení country music ve vztahu k jeho tvorbě, byť je tam značná inspirace. Technicky sice už dokážeme country, v podstatě lidovou hudbu anglo-amerických národů, zahrát, ale zpěv prostě zůstává stále někde mezi ruskou kaťušou, kalinkou a moravankou. Anglosaský témbr je nám nepřirozený a vždy budeme znít podobně jako kdyby Texasan zpíval "Za Moravú třešně sú" To je ale v pořádku myslím... nicméně chápu, že se konzervativním trampům toto album možná nemusí líbit, i to je v pořádku, každý máme svůj vkus. Jen prosím mějte na mysli, každý náš názor je ryze subjektivní pocit, včetně toho mého. Jen bych si odpustil tyto dost nevkusný komentáře, jako "tato deska je hnus" apod... Můžete se domnívat, jaký byl Wabiho záměr k natočení této desky, ale budou to jen vaše domněnky, ale jak to skutečně je si nikdo z vás nemůže být jistý na sto procent.

K tomu bych snad přidal ještě názor na milé kritiky, jež někdy působí jako brouk pytlík. Což je pochopitelné, neboť většinou se jedná o zkrachovalé hudebníky, nebo o hudebníky, kterým to prostě nešlo a svými všehoznalými pseudoodbornými posudky si to trochu kompenzují. Nejsem žádný fanoušek Wabiho a myslím, že si tuto desku asi víckrát pouštět nebudu, neboť to není můj styl. Ale mohu s respektem říct, že na této desce slyším skutečný um, skvěle zvládnuté hudební řemeslo, slyším lásku ke svému řemeslu, slyším tam tolik práce od interpretů až po zvukové mistry. Proto, mějte prosím trochu respektu k hudebníkům, zvláště těm, kteří něco umí.
Tomáš Pohl   |89.102.27.xxx |13.06.2013 07:17:06
Mohl byste, prosím, jmenovat, alespoň jednoho zkrachovalého hudebníka, který se stal kritikem ? Mě v této chvíli nenapadá ani jeden.
Jirka   |Registered |13.06.2013 16:03:23
Ale jistěže, mnoho z nich je mých přátel... Možná však říct, že jsou zkrachovalí, zní trochu hanlivě, ale já to tak nevnímám, respektuji je. Ale řekněme to tak, že jako hudebníci nikdy nebyli přílišc zruční a poněvadž u hudby chtěli zůstat a tak o ní aspoň píší. Pár z nich umí psát i dobře, dokáží vyzdvihnout pozitiva alba, jsou empatičtí a neshazují hudebníky hned v okamžiku, kdy se jim něco nelíbí. Mezi takoví patří Jiří Černý nebo Lubomír Dorůžka (druhý jmenovaný patří mezi "zkrachovalí" hudebníky) nebo Ondřej Konrád, ten se nakonec naučil hrát na harmoniku.. ale myslím, že je nefér jmenovat tady konkrétní publicisty a ukazovat na ně prstem. Pravdaže, existují výjimky, především publicisté v oblasti klasické hudby jsou převážně sami skladatelé, dirigenti a hudebníci. V populárních žánrech jako je pop, rock, folk to však neplatí, tam může psát kdokoliv, kdo umí psát. Pointa mého příspěvku se snaží upozrnit, že "hudebník" pisálek by se měl snažit trochu zchladit svoje ego, nesnažit se psát v duchu absolutní objektivnosti svého názoru. A trochu více respektu k hudebníkům a k jejich produktům by nebylo na škodu.
Tomáš Pohl   |195.113.8.xxx |13.06.2013 16:14:23
No, na Ondřeje Konráda jsem myslel, ale když hrál s Andrštém, tak to zas nebyl tak špatný. Dorůžka nejstarší to válel i na akordeon u Pohraniční stráže..
Jasně, chápu, egocentrici mi vadí všude. Jen nemám rád takový laciný argument- sám si nic nedokázal a píšeš o těch, kteří dokázali. Ale to není případ vašeho názoru, jak jsem pochopil
Jirka   |Registered |14.06.2013 10:08:35
Myslel jsem mladšího Dorůžku.. no a válet na foukací harmoniku není zas tak nic světobornýho, neboť tóny jsou, podle ladění na harmonice, fixní a pokud je pan Konrád s Andrštem kamarád, tak na tom nevidím nic obdivuhodnýho, že si spolu zahrají. Ale opět upozorňuji, že těchto pánů si vážím ani trochu jsem je nechtěl shodit. To jen , že padla otázka na jména.. Mě nevadí kritika, pouze je-li v ní arogance, jež je typická tady pro pana Kellera. Pokud kritik píše v duchu, že toto album se hodí leda do stojánků benzínek. To jsou věty, které by v kritice neměli být. Ovšem, chápu, že v dnešním cynickým světě takové věci asi moc lidem nevadí.
Tomáš Pohl   |89.102.27.xxx |14.06.2013 16:41:42
Tak u Dorůžků je nejlepší vnuk pana doktora, David, jistě znáte. No a že by si Andršt vzal neumětela, když vystupoval s Petrem Lipou jen proto, že je to kámoš ? No nic, kdybyste neužil slovo "zkrachovalý", tak takhle nediskutujeme
MK   |84.242.120.xxx |19.06.2013 20:03:44
Vy zase žvaníte Jirko, co? Sorry že vám to tak píšu natvrdo, ale v mym případě to neplatí, nejsem a nebyl jsem ani zkrachovalý ani hudebník. PRÁVĚ PROTO můžu psát s nadhledem a objektivně. Mějte se.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."